Практика

Практика є важливим складником професійної підготовки здобувачів вищої освіти. У процесі проходження практики здобувач набуває практичного досвіду, навичок самостійної роботи, необхідних йому в подальшій професійній діяльності, а також закріплює та збагачує теоретичні знання, отримані ним під час навчальних занять в Академії.
Нормативно-правову базу організації та проведення різних видів практик в Академії розроблено на основі положень Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про вищу освіту», «Про повну загальну середню освіту», установчих документів Академії та ін.
Зміст та завдання практичної підготовки, специфіку та особливості кожного виду практики, перелік та змістове наповнення звітних матеріалів, норми та критерії оцінювання визначаються в наскрізних та робочих програмах практик на підставі нормативного змісту підготовки здобувачів вищої освіти, сформульованого розробниками освітньо-професійної програми.
Здобувачі вищої освіти заочної форми здобуття освіти Академії проходять усі види практики, що визначені освітньо-професійною програмою та навчальним планом для денної форми здобуття освіти.
Здобувачі вищої освіти, які працюють відповідно до фаху, звільняються від проходження окремих практик із зарахуванням відповідних кредитів ЄКТС та проведенням контрольних заходів.

Співпраця кафедри педагогіки і баз практики
щодо організації та проведення педагогічної практики студентів

Однією з важливих умов організації практики студентів є співпраця кафедри педагогіки та баз практики.

Цілі співпраці кафедри педагогіки і баз практики в умовах сьогодення:

  1. Створення нової культури стосунків між партнерами – школою та кафедрою.
  2. Неперервний постійний взаємний професійний розвиток усіх учасників.
  3. Залучення учасників до організації та проведення практики та оприлюднення їх результатів.
  4. Укладення угоди між учасниками партнерства, в якій визначаються ролі та зобов’язання учасників.
  5. Організація співпраці, яка дає можливість постійного обговорення, рефлексії, обміну ідеями та досвідом.
  6. Відданість партнерів справі підготовки майбутніх учителів, соціальних педагогів/працівників визнання цієї місії основним зобов’язанням.

Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія має повне забезпечення базами практики студентів, з якими укладено угоди про проведення практики.

Студенти академії на базі шкіл проходять різні види навчальних і виробничих практик.

До ефективних форм співпраці кафедри педагогіки і баз практики віднесено такі: узгодженість єдиної кадрової, науково-дослідної політики кафедри педагогіки і бази практики; спільна діяльність викладачів і учителів у розробці програм, посібників, методичних рекомендацій з практики; проведення спільних семінарів, наукових консультацій; читання лекцій, курсів, спецкурсів; рецензування курсових і дипломних робіт студентів і слухачів магістратури; обмін науково-методичною літературою та інформацією; спільне проведення професійних конкурсів, «круглих столів»; здійснення дослідницької діяльності, проведення експериментів; узагальнення досвіду педагогів; визначення з базою практик функцій суб’єктів управління і самоуправління педагогічною практикою, чітких критеріїв оцінювання роботи практикантів.

Контакти учительського і викладацького колективів школи та академії при організації та проведенні різних видів практики мають інтерактивний характер.
Учителі шкіл демонструють свою педагогічну майстерність для студентів, проводячи показові уроки. А викладачі стають співавторами, рецензентами публікацій з проблем початкової освіти.
При організації та проведенні педагогічної практики перед академією завжди постає питання, як об’єднати практичне навчання з науково-дослідною роботою.
Для того, щоб розвивати науково-дослідне мислення для повсякденного навчання, нами використовується принцип постійної взаємодії наукових досліджень і педагогічної практики, що реалізується у ході проведення науково-практичних конференцій, семінарів, круглих столів впродовж останніх років. Учителі шкіл беруть активну участь у студентських конференціях за результатами практики, науково-методичних, практичних семінарах, засіданнях круглих столів, які проходять на базі Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії.

У ході конференцій, семінарів, круглих столів викладачами, студентами та учителями-практиками обговорено питання: теоретичні засади компетентнісного підходу в професійній освіті; основні положення Концепції «Нової української школи»; зміст освітньо-професійних програм з спеціальностей «Початкова освіта», «Соціальна робота»; становлення і творчий розвиток сучасного педагога в умовах реформування української школи; психологія розвитку компетентностей майбутніх фахівців у процесі професійної підготовки; світовий досвід та українські перспективи його реалізації у професійній підготовці майбутніх учителів початкової школи.
У результаті активної співпраці викладачів кафедри педагогіки та баз практики видаються друком збірники наукових статей за матеріалами науково-практичних конференцій, круглих столів, науково-методичних семінарів, навчальні та методичні посібники, методичні рекомендації тощо.
Завдяки такій спільній роботі кафедри педагогіки і баз практики налагоджуються безпосередні контакти з викладачами і учителями; забезпечується тісний зв’язок між змістом програм навчання студентів і реаліями школи; на високому рівні організовуються та проводяться різні види практики; здійснюється пошук інформації про вакансії для тимчасової та постійної роботи студентів і випускників; підвищується наукова кваліфікація як викладачів академії, так і учителів школи.


Викладачі кафедри є керівниками таких видів практичної підготовки здобувачів фахової передвищої освіти,
першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти:

з/п

Шифр і найменування галузі знань

Код і найменування спеціальності

Семестр

Вид практичної підготовки

1.               

А/01 Освіта/Педагогіка

А3/013 Початкова освіта (фахова передвища освіта)

5

Ознайомлювальна практика

6, 7

Педагогічна практика в початковій школі (пробні уроки)

6

Підготовка до роботи з дітьми в літку та літня практика

8

Практика з додаткової спеціалізації

8

Переддипломна практика (педагогічна та з додаткової спеціалізації)

2.               

А/01 Освіта/Педагогіка

А3/013 Початкова освіта (перший (бакалаврський) рівень)

2

Ознайомлювальна практика

3

Виховна робота в школі

4, 5

Педагогічна практика (пробні уроки в школі)

6 Літня педагогічна практика (інструктивно-методична та позашкільна)

7

Перші дні дитини в школі

7

Педагогічна практика в інклюзивному класі

8

Переддипломна педагогічна практика

3.                А/01 Освіта/Педагогіка А3/013 Початкова освіта (другий  (магістерський) рівень)

2

Навчальна практика в інклюзивному класі

3

Виробнича практика в початковій школі

Зміст практик визначається робочими програмами практик, які розробляються згідно з освітньо-професійною програмою і затверджується відповідно до положення про організацію освітнього процесу в Академії.
Здобувачі освіти з дозволу відповідальних циклових комісій можуть самостійно підбирати для себе місце проходження практики і пропонувати його для використання. Договори про проведення практичної підготовки здобувачів фахової передвищої освіти ВСП «Педагогічний фаховий коледж Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії»/здобувачів вищої освіти Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії укладено із закладами загально середньої освіти м. Хмельницького та області. Наприклад:

Назва закладу

Номер договору

Дата укладання

Ізяславська початкова школа №3 Ізяславської міської ради

91

06.11.2023

Комунальний заклад загальної середньої освіти  «Гімназія №31 імені М.К.Чекмана Хмельницької міської ради»

7

02.09.2024

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Гімназія № 19 імені академіка Михайла Павловського Хмельницької міської ради»

151

17.11.2023

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Гімназія № 31 імені Михайла Чекмана Хмельницької міської ради»

7

02.09.2024

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Гімназія №20 імені Сергія Єфремова Хмельницької міської ради»

45

12.10.2024

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Гімназія №21 Хмельницької міської ради»

24

02.10.2024

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Гімназія №27 імені Дмитра Іваха Хмельницької міської ради»

68

12.10.2024

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Гімназія№19 імені академіка Михайла Павловського Хмельницької міської ради»

151

17.11.2023

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Гімназія№22 імені Олега Ольжича»

6

02.09.2024

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Гімназія№23 Хмельницької міської ради»

24

01.02.2025

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Гімназія№24 Хмельницької міської ради»

56

12.10.2024

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Гімназія№28 імені В.Чорновола»

10

02.09.2024

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Ліцей №10 Хмельницької міської ради»

17

01.09.2023

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Ліцей №11 Хмельницької міської ради»

16

01.09.2023

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Ліцей №13 Хмельницької міської ради»

78

30.10.2023

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Ліцей №14 імені Івана Огієнка Хмельницької міської ради»

74

30.10.2023

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Ліцей №15 імені Олександра Співачука Хмельницької міської ради»

23

01.09.2023

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Ліцей №17 Хмельницької міської ради»

92

28.08.2025

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Ліцей №18 Хмельницької міської ради»

56

15.04.2025

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Ліцей №3 імені Артема Мазура Хмельницької міської ради»

14

01.09.2023

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Ліцей №4 імені Павла Жука Хмельницької міської ради»

19

01.09.2023

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Ліцей №6 імені Назара Макаренка Хмельницької міської ради»

43

04.10.2023

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Ліцей №7 Хмельницької міської ради»

7

01.09.2023

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Ліцей №8 Хмельницької міської ради»

76

30.10.2023

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Ліцей №9 Хмельницької міської ради»

111

10.11.2023

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Початкова школа №1 Хмельницької міської ради»

87

28.08.2025

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Початкова школа №1 Хмельницької міської ради»

87

28.08.2025

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Початкова школа №3 Хмельницької міської ради»

19

01.09.2023

Навчально-виховний комплекс №6 м.Хмельницького

Комунальний заклад загальної середньої освіти «Гімназія №6 Хмельницької міської ради»

23

02.10.2024

Новоушицький ліцей Новоушицької селищної ради Хмельницької області

21

02.01.2025

Хмельницька спеціальна загальноосвітня школа №33

15

02.01.2025

Хмельницький приватний ліцей «Гармонія»

48

03.03.2025

Ярмолинецький заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2 Ярмолинецької селищної ради Хмельницької області

112

10.11.2023

Навчально-методичний супровід, керівництво і контроль за виконанням програми практики забезпечує відповідальна за організацію безпосередньо керівник практики, що визначається наказом керівника Академії.
Обов’язковою формою звітності здобувача освіти за результатами усіх видів практики є щоденник та звіт з практики.