13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки
І. Формула спеціальності:
Галузь науки, яка вивчає загальні засади педагогіки як науки, методологію педагогіки, історію педагогічної думки та освіти.
Напрями досліджень в даній спеціальності визначаються наступними класифікаційними ознаками. їх наявність в об’єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов’язковою умовою для даної спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за галузями педагогічної науки: теорія загальної педагогіки; історія освіти та педагогічної думки;
- за складовими педагогічної науки: теорія, методологія педагогіки; методи педагогічних досліджень; історія загальної освіти, педагогічної науки, етнопедагогіка;
- за характером досліджень: фундаментальні, порівняльні;
- за охопленням: національна, вітчизняна, зарубіжна, порівняльна, теорія та історія педагогіки;
- за психофізіологічним станом суб’єктів освіти: суб’єкти освіти в нормі, суб’єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
- теоретичні проблеми педагогіки: терміни, поняття, склад і структура науки;
- соціокультурні детермінанти розвитку сучасної освіти;
- теоретичні засади педагогічної думки;
- цінності сучасної освіти;
- філософія освіти в системі соціогуманітарного знання;
- педагогіка в системі наукового знання;
- єдність і розбіжності педагогічної науки і практики;
- освіта та громадянське суспільство: тенденції взаємовпливів;
- формування світоглядних орієнтацій сучасної молоді – теорія та методологія;
- природні, суспільні і біологічні закономірності педагогічного процесу;
- розвиток особистості в структурі педагогічної науки;
- теоретико-методологічні засади реформування системи освіти;
- глобалізаційні процеси в світі, їх вплив на розвиток освітньої системи;
- світові тенденції розвитку освіти і педагогічної науки – порівняльний аналіз;
- порівняльна педагогіка як напрям педагогічної науки;
- формування педагогічних процесів і освітньо-виховних систем;
- релігійна педагогіка у системі соціогуманітарного знання;
- методологія та теорія неперервної освіти як концептуальна основа формуванні інтелектуального потенціалу держави;
- методологічні та загальнотеоретичні проблеми проведення історико-теоретичних досліджень;
- джерелознавство як складова педагогічних досліджень;
- розвиток національної педагогіки;
- культурно-антропологічна історія освіти;
- українська народна педагогіка в її історичному контексті;
- історія розвитку освіти в Україні в різні історичні періоди;
- дитинство як об’єкт історико-педагогічного знання;
- персоналія в історико-педагогічному дискурсі;
- розвиток історії зарубіжної педагогіки як системи.
IIІ. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:
Педагогічні науки
